zondag 3 mei 2015

Hoogste punt of hoogtepunt.

Vanaf Eijsden, waar ik bij John een prima hotel had is België een wippie. Een paar weggetjes af, op het fietspad de twee tonnen langs en je bent er. Dan volgt de Voerstreek en de Ardennen. Na een dag klimmen en dalen bleek het niet eenvoudig onderdak te krijgen, op het racecircuit in Francourchamps bleek een motorevenement te zijn. Uiteindelijk lukte het een bouwvallige caravan op een camping te krijgen waar ik de nacht in een te dunne slaapzak doorbracht. Gelukkig was er in de caravan nog een (schoon) dekbed te vinden. Waardoor ik uiteindelijk de slaap kon vatten. Ook de dag daarna veel klimmen en uiteindelijk na 75 km in Bastogne terecht gekomen.
De zondag herinner ik me van vroeger als een rustdag. Waar ik toen van moest uitrusten is me nog steeds niet geheel duidelijk. Maar een rustdag was het! Ook fietsen was niet echt een zondagse bezigheid. De buitenwacht, waarschijnlijk een soort van kerkelijke controleurs, kon deze verdachte bezigheid opmerken en het kerkelijke aanzien van de familie behoorlijk schaden. Vandaag is het weer zondag en ik heb even een rustdag genomen en zit niet op de fiets. Het lijkt dat ik me nog steeds de regels van vroeger aantrek. In feite heb ik even rust nodig na een paar inspannende Ardennen etappes. De zondag rusten is nu een toeval. Daar komt nog eens bij dat ik in een hotel overnacht en dat kon natuurlijk ook niet zo'n 50 jaar geleden.
Hoe het ook is, ik geniet heerlijk van de rust en de hotelier, een echtpaar van in de 70 is me behulpzaam met allerlei vragen, en kleine klusjes zoals het opladen van m'n tab. De opladen heeft het begeven en ik moet even een nieuwe kopen, maar ja ook in Bastogne zijn de zondagse gebruiken nog niet verdwenen: winkels, en zeker waar electronica wordt verkocht zijn op zondag gesloten. Gelukkig kan ik op de fiets m'n tab nog opladen; de fietstechniek staat momenteel nergens meer voor.
De route gaat na vandaag een wat rustiger karakter krijgen. De steilste klimmen zijn voorbij en ik fiets nu richting Frankrijk en zal morgen eerst de Abdij van Orval aandoen.
Hoewel ik het fietsen niet heb onderschat is het toch een hele stevige kluif. Ook het feit dat je in je eentje deze inspanningen doet helpt niet echt. Veel geldt hier dat gedeelde smart halve smart kan zijn.
Vanaf morgen verder, Frankrijk in waar ik me in de komende weken doorheen zal moeten trappen.

8 opmerkingen:

  1. Nu je de helft van Luik-Bastenaken-Luik hebt gehad is het de komende weken een kippetje. Het gaat wel op en af maar de heuveltjes zijn niet meer zo hoog. Neem in Orval een pinteke van de plaatselijke brouwerij.
    Noord Frankrijk is betrekkelijk saai, maar dat wordt beter met steden als Chalons-en-Champagne en natuurlijk Troyes.
    Na Auxerre volgt een werkelijk prachtige route langs een oud smal kanaal. Je fietst over het pad waarop de trekpaarden liepen. En dan Vézelay: het beginpunt van een heel oude pelgrimsroute met een kathedraal van -voor het dorpje- immense omvang. Een prachtig (maar zeer toeristisch) stadje. Rechts van de kathedraal is een ontvangstpunt voor pelgrims; je kunt er overnachten mits je een pelgrimspaspoort hebt. Ook in de hoofdstraat enkele tientallen meters voor de grote kerk is ook een pelgrimskantoortje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trots op je Wim. Ik hoop dat als je terug bent, ik weer met de groep meeloop. Geniet van deze fantastische uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge dan is de camper van Annelies vast iets comfortabeler en warmer dan die caravan😉.
    Goed dat je rust neemt tussen door. Ik hoop dat het goed gaat met je schouder.
    Liefs van ons x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je gaat prima Wim. Je zondagverhaal is mij uit het hart gegrepen. Je hebt in ieder geval op die dag wel nuttig (en in sommige gevallen zelfs toegestaan!!) werk gedaan door je fietskleding te wassen. Ik mis wel de wasketel die zondagsavonds op het gas gezet werd. Naast dit alles moet ik bekennen dat ik vele malen in een jaloers moment denk: ik zou de tocht ook wel willen meefietsen. Maar dat had ik me eerder moeten bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om je op deze manier te volgen. We zijn je ergens (met auto en caravan) in België voorbij gereden en we staan nu in de buurt van Arles. We volgen je vanaf dag 1 en zullen dat ook blijven doen; ook als je geen commentaar van ons ziet. Sterkte, succes en plezier op je solotrip. Liefs Jan en Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Wim.

    Fijn om je stem na Kreta even te horen. graag wil ik je een verhaaltje vertellen.

    Op je fietstocht komt er een man naast je fietsen, met een lange touwachtige baard en haren helemaal verward, hij zei ,, ik ben jij,, ik wil je wat vertellen, hij fietst een zwaar stuk met je mee in de wind plotseling waait zijn cape open , een gouden straal wordt zichtbaar.

    liefs Annelies.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Wim........
    Je nam deze uitdaging aan.
    JE KUNT HET!!
    SUCCES! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Wim, gisteren was het hier zondag, bijna verplichte rustdag vanwege de eerste tropische dag sinds lange tijd, 30 graden. Ik heb jou verhaal met plzier gelezen. Vooral in die caravan, dun dekentje!!! De ware helden!!!Ontberingen, boete doen Ik voel je bent echt op bedevaart. Ben benieuwd in welke staat van genade je terugkomt!!!!. Hier verder geen nieuws dat belangrijk genoeg is om jou ermee lastig te vallen. Hou je !!!

    BeantwoordenVerwijderen