maandag 10 juni 2019

Bestemming onbekend. 

Vandaag in Langres aangekomen. Vanuit de verte zie je het vestingstadje al hoog boven alles uit. Het ligt in een verlaten gebied. Een oase in de stilte. In de afgelopen dagen, maar ook vandaag, viel me de stilte weer op. Dorpjes waar huis aan huis en boerderij aan boerderij te koop staan. Jeugd zie je niet meer. De grote steden in Frankrijk schijnen als magneten op de plattandsbevolking te werken. Het is niet de stilte die ik me wens. 

In de ochtend natuurlijk de kleine omweg gemaakt om de bron van de Maas te bekijken. Indrukwekkend dat dit stroompje onze Maas in Rotterdam wordt. 

Bron van de Maas
Loop van de Maas van Langres naar Rotterdam
  


Langres was niet de keuze van mijn eindbestemming, maar gaat het deze fietstocht wel worden. Nu, op m'n 70e, moet ik toegeven dat de fietstocht me zwaar is gevallen. Eerder sprak over moed en overmoed. Een vooruitziende blik. . .  Bestemming onbekend. Had niet verwacht in Langres uit te komen, maar nu, terwijl het weer slecht is geworden, geniet ik van de café au lait, de maaltijd in het hotel en een echt bed.

Bestemming? Nee dat niet, maar wel sluit ik een periode af waarin nog grote fysieke uitdagingen, zoals fietsen naar Santiago onder viel. Op m'n 70e verjaardag denk ik meer aan leuke zonnige fietstochtje in de buurt: "terrasfietsen" noemde "zij" dit vroeger al. Het niet meer moeten en hoeven heeft haar plaats opgeëist tijdens deze fietstocht.
How many roads has a man. . . Ik heb wat meer wegen nodig geloof ik. 
Te koop: tourfiets, 1 persoons tent, slaapzak, matje en eenvoudige kampeeruitrusting.

Het weer in Langres is nu slecht: regen, koud en harde wind. Het is alsof het weer zegt: waag het niet nog verder te fietsen. Het is genoeg geweest. Stoppen! 

2 opmerkingen:

  1. Moedige beslissing,Wim.
    Je pennevruchten zal ik missen, maar dit terzijde.
    Goede reis terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat Martje schrijft sluit ik me helemaal bij aan. Fijne en veilige thuisreis.

    BeantwoordenVerwijderen