dinsdag 11 juni 2019

Diderot

Langres is een rustig vestingstadje op een heuvel in het gebied van de bovenloop van Marne. Bekend is Langres het meest van het gelijknamige plateau van Langres, daar waar de Maas ontspringt. Verder heeft het stadje alles wat de tourist nodig heeft, maar waarschijnlijk de plaatselijke bevolking minder.
Langres van veraf al te zien. 

Maar Langres heeft meer! Als je het stadje van beneden door de poort binnenkomt en je loopt even door de hoofdstraat dan valt al gelijk de naam Diderot op: rue Diderot, boulanger Diderot, College Diderot en Place Diderot. Kom je op de centrale markt (Place Diderot) , dan rijst daar het standbeeld van Diderot zo'n 5 meter boven je uit. Diderot is in Langres geboren en daar zijn ze hier trots op. Onder de lange jas van Diderot steken slordig een paar stapeltjes boeken uit. Het moeten de encyclopedieën zijn waarvan hij een van de uitvinders is. De verlichte uit de 18e eeuw, een geordend man die afrekende met het encienne regime.
Diderot
Hoewel ik mij niet met een van deze verlichters wil vergelijken, voelde ik wel enige verwantschap: afrekenen met het oude regiem. Afrekenen met welluswaar een mooie tijd, maar een waar ik niet zoveel meer in moet. Of Diderot dit  bedoelde lijkt me onwaarschijnlijk, waarschijnlijk had hij het over hogere bedoelingen. De rede was zijn uitgangspunt. Maar afrekenen met een verleden is herkenbaar. Interessant om in het stadje waar ik strand Diderot tegen te komen.

M'n verblijf in Langres is uiterst comfortabel, als ik dat met de omstandigheden vergelijk welke ik beschreef in m'n blog over het tentje. Een hotel, met een groot heerlijk bed, luxe ontbijt en. . . niet meer moeten fietsen. 
Hotel de l'Europe, mijn hotel in Langres

Bij opstaan kwam de regen met bakken uit de lucht. "Het moest zo zijn", hoor ik iemand zeggen. Nauwelijks regen tijdens de fietstocht gehad en nu vrijwel onafgebroken. Ook nog eens koud, zo'n 15 C. Het slapen was geen probleem, ik werd wakker om 8.30. Een voortreffelijk ontbijtje als starter van de dag.

Allereerst naar het Gare de SNCF van Langres om een ticket van Langres naar Parijs te kopen. Dat betekende 300 meter afdalen in de regen. Over de terugweg had ik al een plan gemaakt. Het werd de taxi met een treinkaartje naar Parijs voor morgen op zak.
De fiets wordt door de fa Soetens opgehaald vanaf het hotel, daarom fietstassen goed ingepakt en alles gelabeled. Benieuwd wanneer en of alles aankomt in Zutphen. 

De grote baseliek staat even buiten het centrum en heeft een sober interieur. Maar de twee forse torens zijn in de wijde omgeving goed te zien. 
Wat me in Santiago niet lukt heb ik hier gedaan. Een kaarsje aangestoken voor ieder die me dierbaar is en was. Het raakte me. En dat als een eens rechtgeaarde Calvinist.

Morgen vertrek vanuit Langres. Nog even naar Diderot opgekeken; hij leek me te zeggen: "hou je er aan, vanaf nu ga je het anders doen."

Als laaste wil ik hier iedereen bedanken voor alle goede wensen die ik gisteren heb ontvangen. Het deed me goed. 

1 opmerking:

  1. Wim, vaak vinden we wat we zoeken op onverwachte plekken. Of vinden we waar we niet eens naar op zoek waren.
    Goede terugreis.

    BeantwoordenVerwijderen